Thursday, April 17, 2014

Grown Up!!!!


Time flies so fast..Huhuu..dalam kita sedar atau tak sedar, memang masa sekarang ini bergerak pantas...Aku rasa, macam semalam baru sahaja abes SPM (kah...kah...poyo umur 17 tahun lagi, melampau betul perasaan muda...)Well, kena hati sentiasa muda...kalau tak, cepat tua tahu..Ingat pesanan dari mak jemah ni dek non oiii...Alkisah punyer nak cerita...Anas pun dah menginjak besar, dah jadi abang besar, dah matang...Dah boleh suruh buat pape..Contohnya.." Abang, tolong Mummy amikkan pampers baby.." and..."Abang, tolong Mummy amikkan susu baby..." and..."Abang, tolong Mummy jaga baby tau.." Hahha..tu contoh arahan yang berbau nasihat. Aku bukan simply saja nak suruh anak amik tu amik ni, ni dalam proses pembentukan hati dan rohani dia. Agar dia membesar menjadi seorang abang yang take care dengan adik-adik dia...Yelah, anak sulong kan..Lelaki pulak tu, memang besar oi tanggungjawab dia..Si adik pulak, sedar tak sedar...hohoho, dah nak masuk 11 bulan..Alahai, cepat betul anak dara aku yang tidak berapa besar itu membesar. Sekarang ni, dah banyak ragam dan perangai dia. Yang buatkan aku dengan laki aku tak leh tahan, dia suka buli abang dia. Yang paling dia suka, selalu sibuk nak amik barang si abang. Oooh, so sweet. Harap sangat abang akan jaga adiknya tidak kira apa jua masalah yang datang...I always talked to them.. You have to love each other. Biarlah sekarang ni bila kasi tau diorang blur and tak faham especially a little one tuh.. Mana nak faham, baru bape bulan kan. But, you have to keep telling them. Sampai masa nanti diorang akan faham. Tak mengapa...Yang penting, kita as a parents kena protect them, advise them nicely, talked to them with full of love. Yang ni memang mencabar minda, amarah dan perasaan. Tapi, kami laki bini selalu saling mengingatkan di antara satu sama lain. Means, kalau aku tengah berapi, and then mula dah keluar suara naga.. laki aku cepat-cepat ingatkan aku. " kita sekarang dalam proses learning....." So, it makes me feel calm. Kalau tak, memang satu umah kena..Ntah-ntah yang kecik pun kena. Itulah my weakness, aku mudah naik angin.. Kadang untuk elakkan aku cepat naik angin, aku layankan je kerenah si Anas..but, after that aku keep telling him. you can't do this, why, yang mana patut dia buat. Fuh!! Kadang putus semangat mak ni.. tapi, tak apa.. One day, kita akan rasa rindu zaman anak2 kecik2.. Cepat masa berlalu kan..Anas sekarang dah pandai nasihatkan aku.." Elok2 drive mummy, slow2..Jangan laju2 nanti langgar.." Yang paling best bila dia pesan "mummy, seatbelt mummy mana.." Kadang kita nak pergi depan je, sibuk nak suh pakai seatbelt..Huh! menjegil jugak bijik mata mak ni. Tapi, pakailah. At the same time kasi dia tau, benda tu penting.















Dah besarkan anak bujang n anak dara ai tuh....Permata hati dunia akhirat. InshaAllah, semoga amanah dari Allah akan kami (laki bini) pikul dan laksanakan dengan penuh bertanggungjawab. Syukur padamu ya Allah, kerana di kurniakan permata hati yang tiada nilainya pada kami berdua..




No comments:

Post a Comment

~ Thanks for stop by.....(o_0)