Wednesday, April 23, 2014

Hospital Private USAINS (Private wing HUSM) - Part 1





Kisah ni dah memang lama dah aku nak buat story, tapi sebab penyebab banyak hal banyak keje always tertangguh. Tapi, kali ini aku tekadkan hati dan perasaan untuk menulis, untuk berkongsi apa yang aku alami untuk mereka yang di luar sana. Mungkin tidak ada yang mengalamai keadaan seperti yang aku alami tapi this was based on my true story and already verified with one of my bestie which staff of HUSM, not USAINS. Rupanya memang kes macam ni selau berlaku, mungkin sebelum ini they all just keep quiet and let the story burn like that but this is me, who always 'gangster zaman sekolah dulu"..Hahaha...bukan jenis rosakkan harta benda orang, cuma kaki usik dan ganaz sikit je pun. Okey, back to the track!!.. Alkisah, my baby ada komplikasi since she was born. And for sure as a parent we wants give the best kan. So I am. And the, because of that Pakar Plastic and surgery ( Tak boleh nak siarkan nama pakar di sebabkan takut ada masalah teknikal nanti, and i give my full respect for his privacy...) aku pilih untuk lakukan di Kelantan and he give advise to go to HUSM which for the first time kitaorang nak prefer ke KPJ Perdana. But, he said he needs his team to do this. Ok fine. So, we make an appointment and last minute I make a changes which actually a big mistakes for us. So, aku cakap we all comes from a big family and I want to stay with my baby the whole time and my family needs to support me also. So, aku pilih USAINS. Doktor actually tak bagi and dia macam berat tau nak kasi aku admit dekat situ. But, we know nothingskan. So, aku pergilah..(punyerlah tak dengar cakap doktor....konon nak selesakan, hah amiklah memang selesa giler which means hospital yang paling TERUK!!!!!! sservice paling TERUK SANGATTTT!!!!.

I will give - point for their service....(gambar sekadar ilusi)

So date untuk operation dah set 1st March 2014, and guess what?? Since lagi seminggu nak tiba date tuh, aku tanya my friend (which I mention earlier kan). Dia suruh aku tunggu, nanti diorang akan call. Aku tunggulah. Kan customer kan, tunggulah. Hampeh, lagi tiga hari nak sampai date tu aku call. Mak tak sedap hati. Bila aku call, tanya macam mana? Dia cakap nama anak aku tak ada and bila tanya aku ada buat appoinment. Of courselah ada buat, dah ada tarikh kot. Dia (USAINS) suruh aku call pakar tu tanya sendiri betul or tidak appoinment tu. Aih, hati dah panas ni!! Sabar jelah.. Aku slowly cakap, saya ni patient awak tu management side kan. Why not you call him direct and asks him. Dia (USAINS) cakap kalau dia tanya pun of course pakar tu lupa. Anginlah aku, belum tanya dah simply kasi tau jawapan. Confident je. Kasi maka panas. Aku apa lagi, mengamuk2 lah msj kawan aku suh tanya bos dia (doktor pakar tu). Doktor tu anginlah, dia cakap dia ingat appoinment tu. Huh!! and then aku tanya pasal ward. Ward tak ada kosong and then diorang suh aku call direct kat bahagian ward tanya ada bilik kosong ke tak? Apa ni? Aku dah mula tanya siapa nama? Nama bos dia siapa? Siap cakap lagi, saya ni patient tetapi kenapa saya yang kena berurusan. Saya tak pernah lagi terima layanan macam ni. This is private hospital kan. Everything we used, we paid kan. Angin aku. Pastu, dia mintak maaf dan akan return call balik beritahu pasal bilik. Aku sound awal2, saya tak kira ada ke tak ada ke, petang jumaat saya sampai sana saya nak bilik! full stop!

Keesokan harinya, sehari sebelum 1st March, tunggu punyer USAINS call tak ada. Aku apa lagi call ward direct tanya sister yang jaga bahagian USAINS. Dia kata okey, bilik untuk puan kita dah sediakan. Dia pulak yang beeriya mintak maaf sebab staff USAINS bahagian management yang buat hal. Aku ni punyer perangai bila orang cakap elok-elok aku reti faham. Reti nak hormat. Okeylah. Sister tanya balik, orang USAINS tak ada call puan ke bagitau. Aku cakap tak ada, tak apalah Sister jap lagi saya nak call diorang. Nak kasi cuci sikit, nanti nak mintak nama bos pengurusan USAINS ye. Sekali lagi sister mntak maaf.

Eh, korang kalau sakit ke, nak beranak ke better masuk HUSM jelah. Buang duit masuk USAINS!!!


Done



Apa lagi, aku call bahagian kaunter USAINS tu (pengurusan). Bila aku sebut je nama aku, USAINS terus cakap.."Oooh puan, bilik puan dah ada ye.." Ayat tu memang buat aku panas dowh... Aku jawablah.." Saya tak tahulah bagaimana korang buat kerja, tak tahulah kalau dengan orang lain macam mana korang layan. Tapi, kat hari ini saya nak kasi tahu, saya akan bawak hal ni ke pihak atasan. Atas dari bos awak lagi. Awak punyer kerja memang teruk. Saya tunggu awak call pasal bilik, tapi bila saya call baru awak beritahu.." Terdiam terus dan dia terus hang up. Tengoklah betul ke etika tu. Kata swasta tapi bukak office hour. Segala dokumen pendaftaran kemasukan aku settle dekat bahagian emergency HUSM. Banyak cekadak kan..Okeylah, masuk je ward bahagian VIP which is stand for USAINS. Staff nurse kat situ terus kasi tau bilik yang mana. Mak dah mengamuk banyak hari, memang nampak je mak dukung baby, memang diorang tahulah. Itu dia puan ema dah datang. Bukan nak berlagak, ni soal nyawa tau. Okey masuk bilik. Yes, bilik memang puas hati. Tapi, tv hahahaha...korang mesti tak percaya. Tv yang kecik giler tu, size laptop korang. Hah macam tulah aku nak citer. Yang pasal tv biarlah. Tapi yang mak terkejut, katil baby tiada! Mak cakaplah, baby ai ni kecik lagi. Kalu tido kat katil tu, memang sah tergolek 14 kali. Nurse USAINS boleh cakap kat ward ni memang tak ada katil baby. Aku angguk jelah. Sabar!! Tak sampai 15 minit doktor pakar masuk nak tengok keadaan baby and mintak aku signkan borang operation. Done. Tengah2 kami borak mesra baik sempoi, aku keluarlah ayat. " Hurm, doktor agak2 lah tak kasi katil baby. Kan jatuh tak pasal pulak. Memang tak ada ye doktor". Doktor tu apa lagi, pusing badan kat nurse tu tanya. Nurse tu selamba cakap, memang tak ada doktor. Doktor tepuk dahi sambil cakap.." Pergilah pinjam dekat wad kanak-kanak 2 selatan.." Hah, amik ko.. Aku ngn doktor tu kamceng dah...hahaha. Settle pasal katil.. Masa kitaorang masuk tu, staff USAINS pengurusan memang tak ada. Herankan, kata give better service tapi sucks....












Huh...next episod 2 bersambung nanti...

No comments:

Post a Comment

~ Thanks for stop by.....(o_0)