Tuesday, September 10, 2013

Air Masak


Sebenarnya baaaanyak khasiat yang kita dapat dari air masak ni. Nak kena ceritakan jugak ke khasiat tersebut. Malasnya Mak Jemah nak taip satu-satu. Tapi tak apalah, rajin-rajinkan diri untuk menaip....

Kenapa air masak???
Air masak ni akan memelihara kesihatan tubuh, melancarkan sistem metabolisme tubuh serta membantu mengurangkan berat badan kita. Sebabnya, bila air dalam badan kita mencukupi, ia sekaligus dapat membakar kalori dalam tubuh.




Bilakah 4 waktu terbaik untuk minum air masak selain ketika haus?

Sebelum tidur
Minum segelas air masak sebelum tidur. Tujuannya bagi mengelakkan kita terkena serangan jantung dan juga strok.

Di mana kedua-dua penyakit di atas merupakan punca kematian terbanyak yang dicatatkan di Malaysia.

Bangun tidur
Minumlah 2 gelas air masak bagi mengaktifkan organ dalaman kita.

Sebelum mandi
Ada baiknya minum segelas air masak waktu ni. Dapat melancarkan perjalanan darah serta mengurangkan tekanan darah kita.

Sebelum makan
30 minit sebelum makan, eloklah minum dulu segelas air masak. Amalan sebegini didapati membantu sistem penghadaman. Di mana perut kita lebih bersedia untuk menerima makanan. Perut tidak jadi terkejut olehnya!


Tapi, masalah yang haku alami di sini adalah time dekat opis aje aku suka minum air masak. Boleh minum sampai 2 3x850ml taaaaaaaaaaaapi bila kat rumah. Nak minum segelas pun agak sakit. Kenapa benda macam ni boleh berlaku yer. Nak kata tak ada masa ataupun mungkin dapur tu jauh dari aku. Alasan je tu. Boleh je ko nak letak air dalam botol dan letak depan hidung kau tapi serius bila duduk kat rumah memang tersangatlah jarang minum air masak. Tak tahu simptom apa yang melekat dalam badan aku ni. So unacceptable lah.

Kadang tu, setitik air masak tak masuk langsung. Ini memang kena ubah cara hidup aku bila ada di rumah. Make sure, minuman yang berperisa harus di hentikan penggunaan. Erti kata lain, dah abes stok tu tak yah ngada nak pergi beli. Hook je dengan air masak. Teruk betullah Mak Jemah ni, agak-agaklah kot. Nanti tak kan orang datang rumah kau nak bagi air masak. Mahu kena sumpah dekat tetamu. Hehehe..air bujang pun tak kanlah sanggup bagi air masak!!





No comments:

Post a Comment

~ Thanks for stop by.....(o_0)