Friday, September 06, 2013

Part 6 : Hati Terusik...~

Katty cepat-cepat bangun dari kerusinya dan terus melangkah keluar dari pejabat kecilnya itu. Kelibat majikannya yang di lihat menerusi dinding kaca di perhatikan. Sudah 3 hari majikannya itu mengambil cuti sakit dan tiga hari jugalah kliniknya itu kelam kabut. Pesakit Dr.Adi sibuk bertanyakan akan hal Dr.Adi. Lelah jugaklah untuk dia melayan setiap pertanyaan. Katty sempat memandang ke sekitar tempat menunggu. "Ramai betul orang sakit hari ini....Masaklah kau hari ini..".Getusnya di dalam hati sendirian, kakinya melangkah ke arah pintu kaca.

"Doktor dah sihat dari demam?.." Katty menyoal Adi sebaik sahaja wajah lelaki itu tersembur di hadapannya. Sudah lama dia bekerja dengan Adi dan sedikit sebanyak dia sudah kenal benar akan perangai lelaki itu. Briefcase di tangan lelaki itu di ambil.

Adi mengangguk tanda menjawab pertanyaan Katty. Walaupun jam belum lagi mencecah ke angka 8.30 pagi, tetapi kliniknya sudahpun di penuhi dengan mereka-mereka yang ingin mendapatkan rawatan darinya. Adi mengucap syukur di dalam hati..Murah rezeki dia hari ini....Sempat lagi dia menyedekahkan sebuah senyuman untuk mereka yang sedang menunggu giliran di tempat ruangan menunggu.

"You ada call Joana tak sepanjang 3 hari I cuti neh...." Soal Adi perlahan. Risau juga takut staffnya yang lain mendengarnya. Katty lainlah, dia dah anggap seperti seorang kawan dah. Katty hanya tersengih mendengarnya. Dia menggeleng laju. Bukan dia sengaja tidak menelefon Joana seperti yang di arahkan tetapi gadis itu sudahpun blocking nombor telefon klinik...

" Adi, you tahu tak? That girl tu dah block nombor klinik kita ni? You tahu tak...?" Katty sengaja menekankan ayatnya yang terakhir itu. Di lihat wajah Adi cukup berubah kala itu. Mendung sahaja. Joana, dia tak pernah lagi melihat wajah perempuan itu. Cantik sangat ke sampai Adi dah menjadi kemaruk cinta ni. Suara Joana...Entahlah, dia bukannya boleh menilai seseorang dengan mendengar suara je. Sebaik sahaja pintu bilik Adi di tolak, Katty cepat-cepat meletakkan briefcase Adi ke dalam loker yang berada tepat di hujung sudut ruangan bilik itu. Meja yang sedia rapi dan kemas di perkemaskan lagi. Tahu sangat perangai Adi yang teramat cerewat apabila melibatkan kekemasan tempat kerjanya.

"Give me five minutes and then you can call them...."Arah Adi tanpa memandang ke wajah Katty. Sebenarnya dia berasa malu untuk memandang wajah temannya itu. Malu kerana Joana mentah-mentah menolak huluran cintanya. Zariff, aku tahu kau melihat segalanya. Joana, hatinya utuh buat kau. Ya, Allah..Aku berjanji pada-Mu, aku hanya ingin mneyanyanginya dan menemaninya sepanjang hayatku.

Salam berserta dengan ketukan kedengaran dari luar. Sebaik sahaja pintu di buka oleh Yati,pembantu klinik, masuk seorang perempuan muda bersama bayi perempuannya. Adi mempelawa perempuan muda itu duduk. Senyuman manis di lemparkan ke arah mereka berdua. Comel budak ni! Getusnya di dalam hati. Sempat juga matanya memandang ke skrin komputer, mahu melihat maklumat peribadi pesakit di hadapannya. Melihatkan keadaan bayi perempuan yang baru sahaja cecah umur 5 bulan, Adi sudah dapat mengagak akan kedatangan perempuan muda itu.

"Ye puan, apa sakit adik Adella ya...."Soal Adi ramah. Dahi Adella yang berada di pangkuan ibunya di sentuh lembut. Agak panas.

"Hari ini dah masuk hari kedua dia demam...Minum susu pun kurang. Risau saya doktor. Ni lah kali pertama dia mengalami demam seperti ini...." Terang perempuan dalam nada kerisauan.

Adi mengambil thermometer yang tersusun elok di atas meja lalu meletakkannya di celah ketiak Adella. Dia menunggu beberapa saat sebelum thermometer itu berbunyi.

"Memang agak panas ni puan. Boleh saya tahu Adella minum susu apa ye? Biasa dalam sehari berapa kali dia minum?" Soal Adi lagi. Semua itu penting untuk seseorang doktor mengetahuinya.

"Susu badan, biasa dia akan minum dua jam sekali, Tapi sejak semalam dia hanya minum 2 kali sahaja, dan asyik menangis. Saya dapat rasakan berat badan dia semakin berkurang. Lampir nya juga tidak basah seperti biasa...."Ujar perempuan muda itu lagi. Terpacar wajahnya yang cukup risau akan keadaan anak kecilnya. Barangkali anak pertamanya.

Adi bangun, dia mengarahkan agar Yati mengambil Adella dan meletakkam bayi itu di atas katil. Dada bayi itu di cek, melalui stateskop di telinganya dia dapat mendengar degupan jantung Adella laju kala ini. Peparunya sedikit berbunyi.

"Puan ada bagi dia minum air kosong tak...?" Adi inginkan kepastian, setelah memeriksa keadaan bayi tersebut, Adi sudah dapat mengagak bahawa bayi itu telah di jangkiti oleh virus yang bernama Rotavirus. Memang agak mudah untuk bayi seperti Adella terkena jangkitan tersebut.

Perempuan muda itu terdiam seketika sebelum mengangguk perlahan. Adi mengeluh berat. Inilah masalah kebanyakan para ibu di luar sana. Mereka ini seringkali mengabaikan saranan pihak hospital supaya tidak memberi air masak kepada bayi sehinggalah bayi itu mencecah umur 6 bulan. Cukuplah sekadar di beri susu sahaja. Nampak macam seorang berkerjaya tetapi benda macam ini pun tidak tahu. Marah Adi di dalam hati.

"Puan...hurm....sebenarnya puan tahu kan, bayi yang belum cukup 6 bulan tidak di galakkan bagi air masak ataupun sebarang makanan kan...?" Adi membuka mulut setelah beberapa minit memerhatikan keadaan Adella. Ternyata bayi itu terlalu lemah, Adella juga kerap membuang air besar. Senyap! Tiada jawapan.

"Rotavirus is the most common cause of severe diarrhoea among infants and young children. It is a genus of double-stranded RNA virus in the family Reoviridae. Nearly every child in the world has been infected with rotavirus at least once by the age of five." Adi diam, menunggu reaksi dari perempuan di hadapannya. Dia tahu perempuan itu fasih berbahasa English memandangkan status pekerjaannya adalah seorang jurutera. Joana!! Argh...kenapa Joana yang muncul saat ini. Desah hati lelakinya. Cepat-cepat dia menyambung kembali kata-katanya.

"The virus is transmitted by the faecal-oral route. It infects and damages the cells that line the small intestine and causes gastroenteritis or which is often called "stomach flu" despite having no relation to influenza. Although rotavirus was discovered in 1973 and accounts for up to 50% of hospitalisations for severe diarrhoea in infants and children, its importance is still not widely known within the public health community, particularly in developing countries. In addition to its impact on human health, rotavirus also infects animals, and is a pathogen of livestock" Terang Adi panjang lebar. Konsultasi ini adalah percuma, Adi tahu sebagai seorang doktor dia perlu banyak menjelaskan setiap penyakit itu dengan jelas dan terang agar ianya tidak berulang lagi terutama apabila melihatkan seorang bayi yang masih merah. Bab kata orang, setiap penjelasan yang di berikan mestilah lengkap seperti apa,kenapa,bagaimana, mengapa,siapa. Semua itu perlu di beritahu supaya pesakit-pesakitnya tidak keliru.

"Can you explain about signs and sympthoms of this Rotavirus, doc?" Ujar perempuan itu tiba-tiba. Mungkin terlalu risaukan keadaan anaknya menyebabkan dia teruja untuk mengetahui tentang virus itu dengan lebih jelas. Adi mengangguk perlahan.

"Rotavirus gastroenteritis is a mild to severe disease characterised by vomiting, watery diarrhoea, and low-grade fever. Once a child is infected by the virus, there is an incubation period of about two days before symptoms appear. Symptoms often start with vomiting followed by four to eight days of profuse diarrhoea. Dehydration is more common in rotavirus infection than in most of those caused by bacterial pathogens, and is the most common cause of death related to rotavirus infection. Rotavirus A infections can occur throughout life: the first usually produces symptoms, but subsequent infections are typically mild or asymptomatic, as the immune system provides some protection. Consequently, symptomatic infection rates are highest in children under two years of age and decrease progressively towards 45 years of age. Infection in newborn children, although common, is often associated with mild or asymptomatic disease, the most severe symptoms tend to occur in children six months to two years of age, the elderly, and those with compromised or absent immune system functions. Due to immunity acquired in childhood, most adults are not susceptible to rotavirus gastroenteritis in adults usually has a cause other than rotavirus, but asymptomatic infections in adults may maintain the transmission of infection in the community.

Rotavirus is transmitted by the faecal-oral route, via contact with contaminated hands, surfaces and objects, and possibly by the respiratory route. The faeces of an infected person can contain more than 10 trillion infectious particles per gram, fewer than 100 of these are required to transmit infection to another person."

Hurm, sepatutnya sebagai seorang ibu awak kena lebih prihatin. Saya tak rasa yang awak memang tak tahu bahawa bayi di bawah umur 6 bulan tidak seharusnya di beri minum air masak. Tambah-tambah fully breasfeed. Tak apalah, saya bagi vaksin ni dekat dia. Alhamdulillah lepas cucuk ni, dia akan sembuh. Tapi, kalau dia still lagi cirit birit dan kurang minum susu. Saya sarankan awak hantar dia ke hospital terus. Tapi, biasanya lepas bagi vaksin ni InshaAllah dia akan beransur sembuh puan."

Perempuan itu hanya mengangguk tanda faham. Bayinya yang lena di pangkuannya di peluk dengan penuh kasih sayang. Adi mengerling sahaja perbuatan ibu muda itu. Sebaya Joana rupanya. Argh! Joana lagi. Kali terakhir dia berjumpa dengan Joana adalah di tempat kerja gadis itu. Hampir tiga hari dia terlantar di rumah, akibat demam panas berlanjutan.

Adella menangis kuat apabila jarum halus itu di cucuk tepat ke pehanya. Adi sudah biasa akan keadaan sebegitu, dalam seratus bayi yang di rawatnya, mungkin ada satu sahaja yang diam tidak berbunyi. Yang lainnya menangis kuat. Yati mengajar ibu muda itu cara-cara untuk menghilangkan lebam kesan dari suntikan sebentar tadi. Adi membiarkan pembantunya meletakkan kapas di bahagian peha yang terkena suntikan. Dia berlalu ke meja. skrin komputer di hadapan di tatap sebentar sebelum laju tangannya menaip nama ubat.

" Ingat, kalau keadaan masih seperti ini. Puan haruslah membawa anak puan ke hospital dengan kadar yang segera..." Sekali lagi Adi menitipkan pesanan buat perempuan itu.

Tidak sampai 2 minit, pesakit yang lain sudahpun memasuki biliknya. Adi meneruskan kerja merawat seperti biasa. Seorang demi seorang pesakit keluar dan masuk ke dalam klinik miliknya sehinggalah waktu menerima pesakit tamat pada pukul 6.00 petang.

Argh, leganya segala urat dan tulangnya saat ini. Sudahlah tiga hari lepas dia hanya berbaring di atas katil. Pergh, doktor macam dia ni kalau sakit lebih dari orang. Nak buat macam mana dia pun manusia biasa cumanya pekerjaan sahaja sebagai doktor tapi tubuh badan dia macam orang biasa. Hujan!!Joana....Terdetik di hati untuk menelefon si buah hati yang terlalu susah untuk di dekati. Fikiran Adi serabut. Mahu di ikutkan nafsu lelaki tapi takut nampak terlalu mendesak. Apa yang dia tahu, gadis itu bukan seperti gadis yang dia kenal. Bukan seperti Katty atau pun memana gadis yang dia kenal. Adi bingkas bangun dari kerusi, Galaxy Note 2 di ambil dari dalam loker sebelum tangannya sibuk menekan.

Matanya bersinar, terang. Bagaikan mendapat suntikan semangat untuk terus berjuang sehingga ke titisan terakhir.

" Assalamualaikum....." Laju salam di berikan terhadap penerima panggilan di sebelah sana. Mama! hanya mama yang boleh merealisasikan hajatnya.

" Waalaikumussalam......belum tutup lagi ke klinik kamu tu. Sekarang dah pukul berapa? Jangan cakap kat mama yang kamu tak boleh balik makan malam bersama..." Dush..Gedebuk! Adi hanya melopong, belum sempat dia meluahkan isi hatinya Puan Maria sudah membuka bicara. Mama ni, kalut betullah.

" Ish mama ni, Abang balik makan lah. Klinik dah nak tutup, Katty tengah sibuk kemas-kemas barang. Abang nak bagi menantu kat mama ni. Tapi mama pulak kalut manjang. Abang nak minta pertolongan mama ni. Hurm....." Lambat-lambat Adi bersuara. Mahu tergelak Adi bila mendengar mamanya menjerit nyaring di sebelah sana. Terkejut mungkin dengan kenyataan yang baru di dengari dari mulut si anak.

" Kamu biar betul.. Anak siapa yang kamu nak buat isteri tu Adi..." Dah, hilang sudah panggilan Abang.

" Mama rasa....." Ha..ha..ha...Adi sengaja memanaskan keadaan. Tahu sangat Puan Maria mesti melenting, Joana juga yang di sukai. Status Joana langsung tidak di hiraukan. Pelik juga dengan perangai mamanya yang satu itu. Sebelum ini, pernah sekali dua dia memperkenalkan kawan perempuannya kepada mama tetapi mama hanya layankan sahaja. Tiada menunjukkan yang dia serius untuk mengenali lebih dekat dengan kawan perempuannya. Joana pula anak kawan baiknya sejak dari sekolah rendah lagi. Mungkin masa mama dan mama Joana pernah berjanji untuk menjadi besan kot bila dah beranak nanti. Ke situ pulak Adi melalut.

" Mama tahulah Joana tu bukan dara lagi..tapi mama kesiankan dia. Kalau bukan dia tu anak kawan mama, mama tak buat peduli abang. Tapi, sayu hati mama bila terpandangkan wajahnya. Baik budaknya, lemah lembut, sopan, ayu...hormat orang tua dan pandai masak......"

Lemah lembut, sopan, ayu....Adi rasa macam nak tercekik mendengarkan pujian mama terhadap Joana. Mama, kalaulah mama tahu bakal menantu mama tu bukan begitu orangnya. Mama tahu tak, silap haribulan anak mama ni arwah tahu..Adi hanya mampu mengucapkan kata-kata itu di dalam hati. Malas mahu merumitkan keadaan, mungkin ya atau sekadar untuk berlagak baik di hadapan orang-orang tua sahaja. Ishk!!!ke situ pulak dia pergi. Tetapi, Adi tetap suka akan Joana. Entah kenapa saat terpandangkan wajah Joana, hatinya sudah berdetup-detup. Suka,dan jatuh cinta pandang pertama. Nasib baik dia menemani mamanya membeli belah pada hari itu. Biasanya ada sahaja alasan untuk mengelak dari menemai mamanya. Apa kelas....

"Apa kata mama buat makan-makan dan ajak Auntie Aina datang makan. Masa tu mama berkias-kiaslah dengan Joana....Lagi cepat tarikh kawinnya lagi Adi suka....Tak yah tunang-tunanglah." Akhirnya Adi meluah juga hajat di hati. Malas mendengar bebelan yang berterusan dari pihak sebelah sana. Joana, tak kan perempuan tu nak mengamuk macam dia mengamuk dengan aku. Apatah lagi bila ibu bapa mereka ada bersama, tapi....perangai Joana ni lain macam sikit. Tawakal jelah Adi...

Tok!..Tok!..Pintu biliknya di ketuk dari luar. Tanpa menunggu jawapan dari Adi, tersembul wajah Katty. Adi segera memberi isyarat supaya dia menunggu sekejap.

"Mama, continue later..Bye..Assalamualaikum..." Adi mematikan talian, wajah Katty di pandang.

" Dr. Fiza tukar shift dengan Dr. Aman....Dia cakap malam ni tiba-tiba dia kena standby dekat hospital."

Adi hanya mengangguk. Maknanya malam ini Dr.Aman akan mengambil alih Dr.Fiza untuk bertugas di kliniknya.

"Dr. Watie dah balik belum?"

Katty menggeleng kepala.

" Panggil dia kejap. I malam ni kena balik dinner kat rumah. As usual. Harap dia boleh take over malam ni together with Dr. Aman...."

Katty segera berlalu keluar. Begitulah keluarga orang berada seperti Adi. Biasanya sebulan sekali mesti ada makan malam bersama keluarga. Yelah, masing-masing sibuk dengan urusan masing-masing. Adi, anak sulong dari 4 adik beradiknya. Apa yang pasti, adik beradik Adi semuanya lelaki. Adam, adik Adi yang paling muda juga sedang mengikuti kursus perubatan di Ireland. Katty juga sudah acap kali berjumpa dengan keluarga Adi. Di pendekkan cerita, boleh di katakan dia di ibaratkan sebagai PA Adi. Selepas menyampaikan pesanan ringkas dari Adi kepada Dr.Watie, Katty berlalu ke depan kaunter. Mahu melihat staf-staf yang lain mengemas sebelum klinik di buka semula tepat jam 8 malam nanti.


No comments:

Post a Comment

~ Thanks for stop by.....(o_0)