Thursday, August 16, 2012

Kemahuan atau Kehendak hati...

Assalamualaikum dan Salam sejahtera..

Hurm, aku just nak kongsi pendapat aku jer dekat sini. Mungkin ramai yang tidak setuju tetapi masing-masing punyer pendapatkan? So, tak salah aku nak HIGHLIGHT kan pendapat aku.

Budak zaman sekarang ini lain macam betul perangai. If aku dulu, kalau nak pape tak pernah nak menyusahkan mak bapak, boleh di katakan aku nih suka juga ikut kehendak hati aka nafsu tapi aku usaha dengan sendiri untuk kumpul duit beli pape. Tak macam budak sekarang, if they want to buy something, mintak dengan mak ayah, tak dapat ugut nak lari, nak buang semua barang..Apa masalah diorang nih yer..Entahlah, risau juga hati aku nih. Since aku pun dah ada anak sekarang nih. Kalau boleh, aku tak nak anak aku macam tu. Kalau nak bergaya, u can. But, u have to work hard, find your own money if you want to buy expensive things ( Smartphone, laptop, or what ever lah)...

Satu case nih...Ina ( bukan nama sebenar), belajar dekat kolej swasta. Dia dari family yang sederhana, like aku.Aku memang kesiankan mak ayah dia, still banting tulang empat kerat untuk support family, si mak pulak siap kena bela cucu-cucu lagi, sepatutnya anak-anak yang bagi duit kat mak ayah si Ina ni tetapi Mak ayah si Ina yang bagi duit kat adik beradik even diorang sema dah ada family sendiri dan kerja sendiri. Tak faham aku..

Back to Ina's story..masuk jer kolej, mengamuk suruh mak dia belikan laptop because, kawan-kawan dia ada. Bukan penting pun, bukan nak kena install software yang perlu buat assignment. Pada logik aku, memang tak penting langsung, si mak yang kumpul duit untuk renovate rumah di gesanya. Di sebabkan sayangnya pada Ina..(huh..kalau adik aku macam nih)..belilah..And then, mengamuk nak smartphone..beli juga..

Ina pula, langsung tak fikir akan mak dia. Apa yang penting bagi dia, kehendak hatinya mesti di tunaikan. Bergaya tetapi otak kosong tiada gunanya juga. Yang penting tu ilmu di dada, bukannya barang-barang mahal. Aku memang pantang betul kalau adik-adik aku mengamuk supaya belikan expensive things macam nih. Alhamdulillah, adik-adik aku setakat ini still lagi ok. Kalau boleh, tak nak diorang macam nih..


P/s: If dah jadi mak bapak nih, baru fikir semua perkara....





















   
 

No comments:

Post a Comment

~ Thanks for stop by.....(o_0)