Friday, May 04, 2012

MasTer Of EnginEering or EngineEr

                 Dah hampir satu minggu aku terima Offer letter dari UTHM untuk sambung Master of engineering. Mulanya aku terkilan dan berat hati sangat.Tidak tahu yang mana perlu aku pilih kerana sekarang ini aku terlalu banyak pilihan yang ada. MUrahkan rezeki aku..amin..Alhamdulillah..Ku panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran untuk Yang Maha Esa. Rezeki anak aku nih..Sekarang memang dalam Dillema..Multimedia University juga mengofferkan aku sebagai RESEARCH OFFICER and at the same time dia offer aku buat Master dekat sana..   

       Hurm, pasal engineer..Hurm, Aku saja pergi interview, apa orang kata saja nak kutip pengalaman interview. Aku hairan dengan diri aku nih, aku suka bila di panggil interview kerana aku boleh berjumpa dengan ragam interviewer. Satu lagi, aku suka bila keadaan aku yang berdebar sementara menunggu waktu untuk di temuduga. So, aku pergilah interview satu company nih. 
Sam Ccoy Manufacturing SdnBhd...http://www.sammccoy.com/        



     Dan di sebabkan aku confident sangat yang aku nih mungkin tidak dapat post ini, memandangkan jumlah orang yang menginginkan jawatan ini terlalu ramai, maka aku memberanikan diri meletakkan expected salary yang tinggi..Masa interview tu, interviewer Melayu dan Cina. Yang Melayu tu(lupa lak nama dia) tanya aku,"Interview in English or Malay"...Korang tahu apa aku jawab...Eiher one..I think we can having an interview in English Encik..
          
        Fuh....dekat 2 jam jugaklah sesi interview itu berlangsung. So, after that..I'm driving back to pick up my son and bring his to the hospital for the follow up medical check up. Balik ajer dari hospital, dapat call dari Jamie..(HR Sam Ccoy).."Hi Siti, I would like to arrange another interview for you because there are some supervisor want to do short interview with you..can you come in today?" Walaweh..mana boleh,aku dah sampai rumah..siap manja ngan anak aku..Dia suruh aku pergi ke sana kembali."Sorry Miss Jamie, how about tommorrow at 1pm.." Jamie ok jer..KOrang tahu apa maksudnya..Aku dah 80% di terima cuma perlu di nilai oleh bos-bos jer..Hahaha..happy giler sangat time tu..tapi, bila teringatkan tawaran master dari kedua-dua university aku termangu seorang diri. Anak pun aku biarkan dia main sesorang...Otoke,Otoke(Korean version) Maksudnya apa yang perlu aku buat...Master or Support Engineer....wah..huahua...korang rasa yang mana paling baik untuk aku yang memegang title sebagai seorang anak, ibu dan isteri. Aku banyak tanggungan sebenarnya. Aku kena support family aku,mama dan ayah dah tak kerja,adik2 masih ramai yang sekolah. Bila mengenangkan impian aku untuk mengejar pelajaran hingga peringkat tertinggi, aku memang ingin memilih untuk melanjutkan pelajaran. Bak pepatah orang-orang tua,bila tidak dapat langsung tiada bayang. Bila dapat satu..berderet2 ada. Aduh...Sekarang ni zaman yang tidak boleh memilih kerja..grab it if not you will regret later. I have to discuss with my hubby first...<3 0_o~~.

         Engineer or master student...Engineer or master student...engineer or master student...

       Aku sebenarnye lebih prefer kepada sambung belajar...tapi memandangkan suamiku,my aunt soh aku pilih untuk menjadi engineer..Officially arini aku telah mensignkan offer letter dan sent by email dekat Jamie. mesti korang tertanya takkan offer letter sign dan email jer..Yelah, tu just blank and white mengatakan aku menerima offer diorang dan bila aku sign macam tu maknanya diorang tidak perlu berada dalam keaadaan stand by bagi mencari calon yang lain..HUh! kuss semangat aku..Actually aku boleh di katakan fresh graduate yelah, kerja tapi not my field but as a customer services..mana ada pengalaman menjadi seorang engineer..Yes,dulu pernahlah aku jadi engineer tu pun tak sampai sebulan kerja aku dah handed over my resignantion letter..Beb...tempat dia memang tak sesuai untuk bekerja..just 5 of us include bos are MAlaysian...the rest are foreigners..MAsa kerja boleh tidak pakai baju, yang paling aku geli..Toilet dia mak aih..bercampur ngn foreigners..geli mak...pastuh,gaji yang dia offer kat aku pun macam taraf SPM..RM1500..giler kecik mak...pastuh, kena paksa balik lambat eventhough my time is over..Even my post there as a Production Engineer but my scheduled like I'm a clerk...Fuh, Aku blah lah lepas gaduh ngn bini Bos..ketot punyer orang..kerja aku bagus apa,tapi tak bagi aku gaji..Aku x halalkan sepanjang aku kat sana...EPF pun diorang tak tolak sebelum aku confirm..giler kan company macam tue..confirm amik masa 6 bulan,means that dalam masa 6 bulan EPF aku diorang tak bayar..BAnyak cantik mak...aku ada buku KWSP...ada undang-undang..HAha..tapi aku anggap ianya sebagai pengajaran buat aku...al maklum lah, tak ada pengalaman...

     Still dalam dillema walhal aku dah sign offer letter...<@@@@

No comments:

Post a Comment

~ Thanks for stop by.....(o_0)